Baños 01.06.07 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu Baños 01.06.07 - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

Baños 01.06.07

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

01 Juni 2007 | Ecuador, Baños

Na een gezellig etentje met Leontien en Bregje, twee Nederlandse meiden vertrekken we de volgende dag iets later dan gepland. Eerst moeten we Quito uit zien te komen. Dat lukt aardig. Uiteindelijk komen we op de panamericana. Het eerste stuk is druk en vooral vies. Stinkende diesels ronken ons voortdurend voorbij. Wij fietsen af en toe in een zwarte dieselwalm. Niet echt gezond. Het fietsen op hoogte valt eigenlijk wel mee, maar we hebben ook geen haast. Als we bij een tolpoort komen mogen wij zonder te betalen doorrijden. Links en rechts zien we de vulkanen langs de kant van de weg. We hebben het geluk dat we op een heldere dag de Cotopaxi met z´n mooie sneeuwtop duidelijk kunnen zien. Op de derde dag slaan we op een gegeven moment (un momento dado volgens Cruijff) rechtsaf om de Quilotoa krater te bezoeken. Dat hebben we geweten. De hele dag klimmen en dalen, maar vooral omhoog. We logeren in Tigua, een klein dorpje. We leven letterlijk in de wolken. Op het ene moment is het helder, dan weer zie je geen hand voor ogen. De volgende dag lopen we met onze gids Daniel Chusin, die tevens boer en schilder is, naar de krater. We nemen de kortste weg door landerijen en kleine nederzettingen. Een mooie en zware wandeling. Nu merken we de hoogte wel. Ons dorp ligt op 3500 meter en de krater op 3850 meter. Tigua is een dorp waar veel schilders hebben gewoond. De mensen zijn gaan schilderen om extra inkomsten te verwerven. Ze hebben een eigen stijl ontwikkeld (tigua art). De meeste schilders zijn inmiddels vertrokken naar Quito om daar hun schilderijen te maken en te verkopen. In het dorpje is veel leegstand. Na drie dagen Tigua vertrekken we naar Baños. Het wordt een monsterrit van 138 KM. Hoewel we van 3500 naar 1800 meter dalen komen we nog wel de nodige klimmetjes tegen onderweg. Voor Baños komt de rokende Tungurahua in beeld. De vulkaan is vorig jaar uitgebarsten en rookt sinds dit voorjaar weer. Het is al donker als we in Baños aankomen. Snel vinden we een mooi hostel, gaan douchen en laten ons verwennen in een Italiaans restaurant met lekker eten en rode wijn. Verder herstellen we in de mineraalbaden en genieten van de goede dingen des levens.
PS Op veler verzoek hebben we het recept van Llapingacho opgenomen bij de foto´s van het vorige bericht (Quito 2)

• 02 Juni 2007 - 11:12

Bert Damwichers:

He Annalies en Jenne ..... hartstikke leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen. Net alsof ik zelf jullie tocht maak. Maar dan wel zonder al jullie inspanningen. Haha. Ik wens jullie heel veel geluk met al dat gefiets en ga zo even kijken of ik het aangekondigde recept kan vinden.

• 04 Juni 2007 - 07:07

Jan:

Moi Annelies en Jenne,
    Dat is wal even wat aans as het rondje Roden da'k gistern fietst heb. Jenne, 't is verknupte stil hier in Assen. Fantastische reis wieder gewenst. Ik hol je van ofstand in de gaten.
    En un momento dado proot we live bij.

• 04 Juni 2007 - 13:47

Henk En Jansje:

Geweldig mooi wat jullie allemaal beleven Zo te zien is het een hele trip op de fiets.De adem maar even inhouden als die wolken van genot jullie voorbij gaan Heerlijk om alle dagen weer wat anders te zien he,geniet er maar lekker van Wij zijn zondag en maandag het water op geweest ook heerlijk.het weer was redelijk goed en dan is dat ook altijd weer genieten .Wees voorzichtig en zorg maar lekker voor elkaar dikke kus henk en jansje doei doei

• 04 Juni 2007 - 19:43

Christa:

he toppers,
    Dat ziet er allemaal goed uit.
    Adembenemend, zowel het uitzicht als de uitlaatgassen geloof ik. Maar goed een beetje ontbering hebben jullie wel recht op;-). Leuk om zo een beetje met jullie mee te genieten. Het recept lijkt me ook heeeeel bijzonder. Misschien een leuk hapje na een training op woensdagavond?
    In ieder geval verloopt hier niet alles vlekkeloos want ja loop je een keer een halve marathon binnen de 2 uur doet de tijdsregistratie het niet. Ja, d'r wordt wat geleden hier;-)
    tot later!

• 07 Juni 2007 - 01:50

Doetie En Wim:

Bedankt voor jullie felicitatie het was idd 7 juni. De verjaardig stellen we een paar dagen uit omdat het vrouwtje de griep heeft.(maar wat in het vat zit verzuurd niet). Jullie nog veel plezier daar in het verre Zuid-Amerika en de groeten van ons allen hier van no.64.

• 10 Juni 2007 - 00:11

Wilma:

hoi
    leuke foto's zeg, volgens mij is het echt heel erg gaaf daar. Ik heb mn eerste succes behaald op de triathlno: ben 2e geworden in mijn categorie op de sprintafstand!!! en was 4e overall, dus erg goed gedaan.
    volgende week Groningen, met 2e Kardingerberg in het loopcircuit!!
    groetjes
    Wilma

• 11 Juni 2007 - 10:23

Harm & Natasha:

Hallo wereldfietsers,

Heel interesant en mooi om de foto's te bekijken en jullie verhalen te lezen. Wij wensen jullie veel succes met deze monstertocht.
    En : Moar lekker deurtrapn.