Cuenca 12.06.07 - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu Cuenca 12.06.07 - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

Cuenca 12.06.07

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

12 Juni 2007 | Ecuador, Cuenca

Op maandagmorgen vertrekken we uit Baños. De weg naar Riobamba is afgesloten vanwege een recente eruptie van de vulkaan Tungurahua, maar volgens sommigen is het wel mogelijk om er met de fiets door te komen. Als we al een flinke tijd op weg zijn kijken we tegen een flink kloof aan. Op aanwijzing van een paar lokale wandelaars slepen we de bagage en de fietsen er doorheen. Als we net weer op de fiets zitten vernemen we dat verderop nog veel grotere obstakels zijn. Veel te gevaarlijk om door te gaan. We hebben twee opties. De eerste is om dezelfde weg terug te gaan en de tweede is om langs een klein weggetje over een pas naar Pelileo te fietsen en vandaar naar Ambato. We kiezen voor het laatste. Zwaar maar erg mooi. De volgende dagen fietsen we weer gewoon over asfalt (in de meeste gevallen). Na Riobamba wordt de weg rustig omdat de internationale Panamericana afbuigt naar de kust. De Ecuatoriaanse Panamericana die wij volgen ervaren we af en toe als een mooi breed fietspad. De mensen die we onderweg ontmoeten zijn erg vriendelijk. Vaak hebben we kleine gesprekjes in ons gebrekkig spaans. Kinderen roepen voortdurend naar ons: hey gringo of gewoon hello of buenos dias. Onderweg zien we de Chimborazo opdoemen. Deze met een grote sneeuwtop bedekte vulkaan is de hoogste berg in Ecuador.
Als we ´s ochtens wakker worden in het kleine bergdorpje Guamote is er een grote markt gaande in het dorp. Het hele dorp is omgetoverd in markt (het lijkt Zuidlaren wel). Het is een heel kleurrijk gebeuren. Overal wordt wel iets verkocht. Natuurlijk groente en fruit maar ook vee (varkens, schapen, koeien, kippen, katten en cavia´s), kleding, hoeden, elektronica, potten, pannen en eten en drinken.
Na een week, op zondagmiddag, bereiken we Cuenca, een grotere stad. We vallen met de neus in de boter, of beter gezegd in het snoepgoed. Rond het centrale plein staan allemaal snoepkramen. Annalies kan de verleiding niet weerstaan en zorgt in korte tijd dat ze weer op krachten is. ´s Avonds is er vuurwerk en worden een soort onbemensde luchtballonnen opgelaten. Dit allemaal ter gelegenheid van Corpus Christi. Op maandagmorgen melden we ons bij de dependance van de school en op maandagmiddag zitten we alweer op Spaanse les. We hebben een week lang elke middag les van lerares Nancy omdat we ons Spaans nog ontoereikend vinden. Na een week lichamelijke inspanning nu hersengymnastiek.

• 12 Juni 2007 - 15:17

Jan K:

Hoi Annelies en Jenne,

Geweldige verhalen en een genoegen om jullie foto's op de computer te zien. Ziet er in ieder geval spannender (kloof!!) uit dan wat ik normaal op mijn scherm heb staan. Succes met de spaanse les! Hrt. grt., Jan

• 12 Juni 2007 - 15:19

Auke Baron:

Wij vonden twee dagen op de mountainbike in Kefalonia wel genoeg. Gelukkig zonder opstakels.Geweldig, jullie daar,geniet ervan. Misschien is een propeller aan je fiets een idéé?

• 12 Juni 2007 - 16:01

Christa:

geweldig wat jullie meemaken! Ik zie dat behalve het landschap ook het menu erg gevarieerd is, het recept van de varkenskop volgt nog zeker?
    groetjes

• 12 Juni 2007 - 16:09

Ida:

Hallo jongelui, fijn om iets van jullie te lezen en de foto's te bekijken. Het lijkt me gewelidig om de omgeving daar eens te bekijken maar Ger en ik zijn nog niet zo ver om dit per per fiets te ondernemen. Trouwens, al die zoetigheid zag er wel heel lekker uit, maar bij de zwienekop moest ik toch even wat wegslikken. Het zal ongetwijfeld heerlijk gesmaakt hebben. De mensen zijn ook heel kleurrijk gekleed valt mij op.
    Het lijkt me toch een rare gewaarwording om zo ver van huis te zijn. Maar wel een hele mooie belevenis. Ger gaat net als altijd regelmatig naar de club.Als hij nu wat later komt op de woensdag zoals gewoonlijk heeft hij als excuus nu dat hij naturlijk ook nog even op jullie gezondheid een biertje tot zich moet nemen. We hebben inmiddels al een aantal tochten gemaakt op onze nieuwe -c.q. jullie oude fietsen en zij klagen over de huidige inspanningen die zij nu moeten verrichten. Zij zijn natuurlijk ook jaren niets gewend geweest.
    Hartelijke groeten van twee ontzettend zeer meelevende supporters uit het mooie Haren.

Ida en Ger

• 13 Juni 2007 - 16:46

Jeannette:

Dag lieve fietsers,

Nou Jenne,schuif je tegenwoordiger liever dan je fietst? Ik reis helemaal met jullie mee. Zet'm op in richting Jaen. Ik zal Miguel vertellen dat jullie onderweg zijn!

Zuid Afrika was geweldig. 3 weken in een zwarte township wonen is heftig en tegelijkertijd inspirerend, het heeft mijn hart geraakt.

• 13 Juni 2007 - 19:54

Nell Elema:

Leek me wel toepasselijk!
    Nell.

Romance

When I was but thirteen or so
    I went into a golden land,
    Took me by the hand.

My father died, my brother too,
    They passed like fleeting dreams,
    I stood where Popocatapetl
    In the sunlight gleams.

I dimly heard the master's voice
    And boys far-off at play, ---
    Had stolen me away.

I walked in a great golden dream
    To and fro from school ---
    Shining Popocatapetl
    The dusty streets did rule.

I walked home with a gold dark boy
    And never a word I'd say,
    Chimborazo, Cotopaxi
    Had taken my speech away.

I gazed entranced upon his face
    Fairer than any flower ---
    O shining Popocatapetl
    It was thy magic hour:

The houses, people, traffic seemed
    Thin fading dreams by day;
    Chimborazo, Cotopaxi,
    They had stolen my soul away!

-- W. J. Turner

• 14 Juni 2007 - 22:10

Herman V.d.meulen:

Hallo Annelies en Jenne,

Met veel plezier hebben wij jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken.
    Groetjes,

Annelies en Herman

• 17 Juni 2007 - 12:26

Henk En Els Hanson:

Dag Jenne en Annalies,
    Wat een fantastische reis maken jullie. We zijn jaloers (niet op het fietsen op hellingen overigens).

• 17 Juni 2007 - 19:49

Marianne:

Hee, hebben jullie nog cavia gegeten? Ik zag op de foto dat er nog net twee voor jullie op de grill lagen.

Ik wil je niet teleurstellen, maar verheug je maar niet op die asfaltwegen, wat ik me ervan herinner is dat er bij zware regenval ook daar hele gaten in sloegen, de stukken zakten zo met asfalt en al de berghelling af en je moet dan maar zien hoe je verder komt.
    Maar jullie maakt dat vast niet uit, je hebt immers nog 10/11 heerlijke maanden de tijd. Je kunt desnoods gewoon op reparatie wachten.

groetje,
    Marianne

• 17 Juni 2007 - 21:08

Irma T:

Wauw, die Tungurahua kan er wat van. OOit heb ik hem beklommen met een German boyfriend, spectaculaire uitzichten, helaas op de top alleen maar mist.

Prachtige foto's trouwens!! Mucha suerte y hasta luego!

PS
    Die cavia's schijnen toch echt lekker te zijn...

• 18 Juni 2007 - 18:11

Douwe:

hallo annalies en jenne
    volgens mij genieten jullie van deze reis gezien de lachende gezichten op de foto,s.
    wij wensen jullie nog veel succes en we kijken al weer uit naar de volgende verslagen.
    groet douwe en gerry

• 18 Juni 2007 - 18:56

Arie En Marjan:

eindelijk jullie site gevonden prachtig de fotos en jullie verhaal we blijven jullie volgen.
    Heel veel plezier zodat wij ook een beetje mee kunnen genieten
    groetjes van je familie uit delfstrahuizen

• 20 Juni 2007 - 10:29

Wilma:

hoi Jenne en Annalies
    geweldige verhalen tot nu toe, kijk al uit naar de volgende stukkies.
    In Nederland is het ook heftig fietsen, veel regen, vooral afgelopen zaterdag tijdens de triathlon: 2 dikke buien op de kop gekregen, maar ehhh: wederom een 2e plaats behaald!!!! ditmaal op de oplympische afstand.
    groetjes
    Wilma

• 20 Juni 2007 - 18:19

Ria Muller:

Hoi Annalies en Jenne

Geweldig om jullie weer te volgen! Schitterende omgeving; schitterende mensen; heel kleurrijk. Ik houd jullie in de gaten. Hopen dat de trip verder zonder al te veel problemen verloopt.