Ayacucho 11.08.07 - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu Ayacucho 11.08.07 - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

Ayacucho 11.08.07

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

11 Augustus 2007 | Peru, Ayacucho

In vier dagen fietsen we van Huancayo naar Ayacucho, een totale afstand van 270 km., waarvan 150 km. veelal slechte dirtroad. Hoewel we de rivier volgen door de prachtige Mantaro vallei is de weg bepaald niet vlak. Tijdens het klimmen en dalen worden we belaagd door muskieten (zancudos). Vooral Jenne die zich te laat insmeert met repellent wordt aardig lekgebeten.
De huisvesting die we onderweg hebben is over het algemeen redelijk tot goed. In Anco echter is het slecht. De enige luxe die we hebben op onze hostalkamer is dat de eigenaar de kamer behandelt met een spuitbus tegen de muskieten. Verder hebben we een paar drupjes koud water uit de 'douche', een met een tuinslang gevulde ton op het dak. Wel is er uitzicht vanuit de 'douche' op het caviahok (plaatselijke lekkernij). Het licht kan uit en aan door het peertje los te draaien, de bedden zijn doorgezakt en smerig. Gelukkig hebben we onze eigen slaapzakken. 's Ochtends om zes uur worden we gewekt door harde reggaeton muziek. Het toilet is zodanig dat we onderweg maar even in de berm hurken.
Het volgende hostal in Huanta maakt alles weer goed. Het is een prachtige rustige kamer aan een binnentuin met warme douche en een heerlijk bed.
De weg van Ayacucho naar Cusco heeft een totale afstand van ca. 580 km., waarvan ca. 370 km. slechte dirt. Ook moet er zeer veel geklommen en gedaald worden. We laten deze uitdaging aan ons voorbij gaan. We kunnen met de bus, maar dat is een rit van 22 uur over dezelfde slechte weg. Bovendien wordt er erg veel gestolen op deze route. Daarom kiezen we voor de luxe optie. We vliegen zondag via Lima naar Cusco waar we van plan zijn om ruim de tijd te nemen om de Secret Valley en Machu Picchu te bezoeken.

• 13 Augustus 2007 - 20:28

Coby (bieb Baflo):

Hallo Annelies en Jenne,

Wat leuk om jullie op jullie fietstocht te volgen. Wat een prachtige foto's!

Groetjes,
    Coby

• 15 Augustus 2007 - 15:33

Hans Meter:

Hoi Annelies en Jenne, landschap ziet er indrukwekkend uit moet geweldig zijn daar rond te pedalen!

• 15 Augustus 2007 - 19:20

Lieke:

ik kan me heel goed voorstellen dat je af en toe voor luxe gaat...
    sterkte met de barre tocht
    groetjes

• 15 Augustus 2007 - 19:25

Jantje:

Hallo Annalies en Jenne,

We zijn terug van vakantie (ook Frankrijk is leuk) weer helemaal bijgelezen op jullie site en vooral bijgekeken. Ik vind jullie verhalen prachtig, soms ook angstig, maar vooral moedig! Wat een ramp, die wegen, om nog maar te zwijgen over alle gauwdieven. Heel verstandig om een eindje te vliegen ook al heb je alle tijd van de wereld. De foto's zijn ook prachtig, vooral de foto's met bewoners van het land erop. Al die mooie kleuren!

Blijf vooral genieten van al dat moois.

Groeten, ook van Hans en tot het volgende bericht.

• 16 Augustus 2007 - 08:06

Harm:

Hallo , Ik hoop dat jullie geen last hebben van de aardbeving.
    Succes met dit avontuur en wij volgen het ""op de voet"".
    Groetjes
    Harm & Natash

• 16 Augustus 2007 - 19:12

Hidde 16 Aug 21.00 :

Dit moet mij even uit de weg, want wat maken jullie een mooie reis en watr mooie foto"s en wij maar mee genieten. Ik had het er verleden week nog even met Doeke Vaartjes over en die was ook helemaal iut de stokken maar Bote Bijster vond het maar een eind weg en niet nodig om zo ver van huis te gaan fietsen want het is hier toch ook weelderig in de zomer en wij hebben toch ook buisterbaarlijk mooie fietspaden rondom Bokwert met knooppunten en nummers en daar heb ik die Jenne Oosterling helemaal niet over gehoord maar dat vind ik eigenlijk praat van niks.
    Jongelui, wees voorzichtig en dan hopen we inkortens wel weer wat van jullie te vernemen.

• 17 Augustus 2007 - 10:16

Margreet:

Hé luitjes,

Ik neem aan dat jullie niet in de buurt van de aardbeving zitten maar hoop wel dat het goed gaat. Wij zien hier op de tv tragische beelden, ik moet wel veel aan jullie denken. Maar het land is zo groot...en jullie zijn zo klein op die fietsjes. Dapper hoor en toch ook schitterend dat je zo door dat landschap reist. Ik kijk weer uit naar jullie volgend bericht. Groetenissen van een toch wel een klein beetje bezorgde Margreet

• 17 Augustus 2007 - 11:13

Marieke Hopma:

Heb jullie berichten een tijdje niet gelezen, maar ben inmiddels weer helemaal bij. Het lijkt me een mooie, maar ook vermoeiende tocht met al die bergen.
    Wij hebben inmiddels ook van onherbergzame landschappen genoten, maar dan in IJsland en niet met de fiets, maar met de auto, benenwagen, paard, boot en vliegtuig.
    We genieten nu nog na van de foto's en filmpjes waarmee Jan onze eigen IJsland-documentaire op DVD gefabriceerd heeft.

Hopelijk hebben jullie geen last van de aardbeving, het lijkt of het epicentrum meer aan de kust dan in de bergen ligt.

Vergeet niet mijn tip van eerder om in Cusco eventueel Igor te benaderen voor hulp oid. Hij spreekt een beetje Nederlands en is tot 22 oktober in Peru (daarna gaat hij zich permanent in Nederland vestigen nl.).

Luitjes, hou je haaks, zorg goed voor elkaar en heel veel plezier op jullie verdere tocht!

Marieke

• 17 Augustus 2007 - 11:17

Gre Hanson:

Wat leuk om een stukje van jullie reis te kunnen volgen. Bij Rudolf hebben we foto's en berichten bekeken en gelezen. Groeten van tante Gre en oom Dorus.

• 17 Augustus 2007 - 11:20

Yvonne:

hoi j en a

de berichten uit peru zijn inderdaad niet best maar met margreet denk ik (en hoop ik)dat jullie er niet al te veel van merken. Maar een geruststellend berichtje zou fijn zijn!

groetjes en tot mails

• 17 Augustus 2007 - 20:43

Silvia:

annalies en Jenne,

Hoe gaat het met jullie na de aardbeving.
    Zijn jullie in een goed gedeelte van het land. Hoe beinvloed het de reis.

silvia

• 20 Augustus 2007 - 17:49

Geert:

Hoi Jenne, Annalies,
    Bekende namen van plaatsen waar ik ooit ook eens vertoefde met Petra( eind 80-er jaren ).Schitterend, die foto's. Al begonnen met de "Inca " trail naar Macha Picchu ? Sterkte,
    Geert