Las Lajas 25.11.07 - Reisverslag uit Las Lajas, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu Las Lajas 25.11.07 - Reisverslag uit Las Lajas, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

Las Lajas 25.11.07

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

26 November 2007 | Argentinië, Las Lajas

Na vijf maanden geen regen te hebben gehad krijgen we in Mendoza twee stevige onweersbuien. Gelukkig zitten wij hoog en droog in onze bed and breakfast. In mooi lenteweer fietsen we op zondag de stad uit. Al snel zitten we tussen de druivenvelden. In dit gebied zijn heel veel bodega´s. We krijgen nog een interessante rondleiding door een kleine bodega en proeven heerlijke Malbec, de druif die hier veel wordt geteeld.
Als we in San Carlos aankomen blijkt er dorpsfeest te zijn. Op het dorpsplein worden kippen, geiten en stukken rundvlees geroosterd. Na een rondje over de braderie die ze ook hier hebben bij dorpsfeesten en een tijdje de danswedstrijd te hebben gadegeslagen, prikken wij ook een vorkje mee.
In Malargue vallen we weer met de neus in de boter....dorpsfeest. Dit keer beperken we ons tot het bekijken van de optocht door het dorp. Een weinig interessante vertoning, maar de gaucho´s aan het eind van de optocht op hun mooie paarden maken veel goed.
Vanuit Malargue maken we met een busje met meerdere toeristen een uitstapje naar Park Provincial Payuna waar de hoogste concentratie vukanen ter wereld is. Hier zijn meer dan 800 vulkaantoppen. Wij rijden door een soort maanlandschap (zwarte pampa) en beklimmen een vulkaan tot aan de kraterrand.
In Bardas Blancas bezoeken we de grotten van Las Brujas. Deze grotten zijn nog veel natuurlijker dan de bekende grotten in Europa. Er is geen verlichting en we moeten flink kruipen en klimmen door soms nauwe doorgangen om van de ene in de andere ruimte te komen. De helm met koplamp is geen overbodige luxe.
De Argentijnen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Met enige regelmaat stopt er een auto en krijgen we koud drinken, fruit en koekjes aangeboden. Omdat de afstanden hier veelal lang zijn wordt door ons met name het koude drinken erg op prijs gesteld. Als in een gesprek blijkt dat we uit Nederland komen valt vaak de naam van Maxima. Men is hier erg trots op het feit dat zij prinses is en straks koningin wordt.
De provincie Neuquen, waar we nu zijn, is de meest noordeljke provincie van Patagonie. De harde westenwind die we hier voor de kiezen krijgen betekent heel hard werken voor ons. Een keer moeten we het opgeven. In een zeer lange klim van gemiddeld 5%, gecombineerd met een keiharde tegenwind, accepteren we een aangeboden lift naar het volgende dorp. Achterop de pickup truck hebben we moeite om de bril op het hoofd te houden.
De komende dagen zullen ook weer zeer winderig zijn, maar dat maakt ons in ieder geval goed hongerig zodat we ´s avonds extra genieten van de steak en de wijn.

• 26 November 2007 - 09:44

Mem:

Bedankt voor het mooie verslag.en de prachtige foto,s.

Gr.Mem

• 26 November 2007 - 09:47

Henk En Jansje :

He broer wat een mooi land daar geweldig die mooie grote vlakten dat moet een uitdaging zijn om die afstanden te fietsen maar de natuur is ook super wel vermoeiend lijkt het mij maar ik ben geen fietser geniet nog maar lekker van het land en je vrouw dan komt het allemaal wel goed daar hier gaat alles zijn gangetje groetjes ons.

• 26 November 2007 - 21:29

Wim,Doet En Kids !!:

Goh, wat een mooie wereld daar! Erg vreemd om het vee op deze manier te zien hangen. Fijn te lezen dat het jullie goed gaat, houden zo !!!

Blijf genieten, groetjes van ons allen.

• 27 November 2007 - 09:36

Tieske:

Als ik weer es met windkracht 8 naar De Mudden fiets zal ik aan Patagonië denken...
    Hartelijke groet, & Geniet ze verder!

• 27 November 2007 - 11:14

Jan En Eefke:

Afgelopen zondag zijn wij naar Earnewald geweest voor de opening van een tentoonstelling. Dat laatste was alleen maar een aanleiding om eens weer bevestigd te zien, dat Friesland de mooiste provincie ter wereld is! Ik begrijp niet, dat Jenne dit allemaal nog volhoudt met al die bergen en wind. Waarschijnlijk neemt Annalies hem letterlijk op sleeptouw, alleen... daar zien we natuurlijk geen foto van. Luitjes, veel plezier verder, hou die achterneefjes van Videla een beetje in de gaten: ik heb mijn handen hier vol aan Verdonk en Wilders (en Eefke).
    P.S. 1. Ik ben gestopt met roken, want volgens de dokter was het niet helemaal vertrouwd meer. Bah!
    P.S. 2. Eefke heeft longontsteking gehad en nog een poging gedaan om die met nog meer sigaren "uit te roken", maar dat is niet helemaal gelukt, dus die is nu ook nicotinevrij.
    De groetjes uit Gees en viva Las Lajas.

• 27 November 2007 - 14:01

Petra Degen:

Ik geniet steeds een beetje mee van de sfeer en de mooie foto's.
    Dank daarvoor en nog een hele fijne tijd. Enjoy yourselves!

• 28 November 2007 - 22:23

Arie En Marjan :

hallo jenne en annelies fijn weer wat van jullie reis te lezen en zien wat moet het prachtig zijn daar de natuur en de mensen vooral. het is hier in het kikkerlandje verrekte koud water koud wat dat betreft zitten jullie daar veel beter. Blijf genieten en een goede reis verder. We blijven jullie volgen
    groeten uit delfstrahuizen

• 29 November 2007 - 15:46

Geert Knobbe:

Wat fietsen en reizen jullie toch in een onvoorstelbaar mooie wereld. 5 maanden geen regen....die schitterende vergezichten, ik geniet mee maar ben soms wel jaloers, nee niet op die 5% helling met tegenwind.
    Het ga jullie goed, mooie sinterklaas ( ga je nog een surprise maken ?)en kerst ....
    Geert

• 30 November 2007 - 11:12

Marieke:

Het schiet al aardig op met jullie!
    Prachtig die vlakten met paarden, maar die wind lijkt me maar niks. Kan me voorstellen dat jullie af en toe smokkelen. Frank van Rijn zou waarschijnlijk zo gek geweest zijn om wel door te fietsen, maar dat is ook een geval apart.

Geniet er nog van, ik blijf jullie volgen.
    Alvast een goede Kerst, aan pluimvee voor het kerstmaal geen gebrek zo te zien ;-)

Groetjes, Marieke

• 07 December 2007 - 12:52

Wilbert:

Hoezo een heel andere wereld. Mooie foto van die BBQ !! Jenne: doet je zeker denken aan Kropswolde paar jaar terug.

• 07 December 2007 - 13:12

Janet:

Zeg Jenne, dat kleine meisje van bijna 24 jaar geleden op je arm is nu haar trektocht begonnen in Equador. Wie weet kunnen jullie elkaar ergens ontmoeten. Mail maar even naar mijn pbcadres.
    Fijne reis gewenst, groetnis, Janet.