San Martin de los Andes 9.12.07 - Reisverslag uit San Martín de los Andes, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu San Martin de los Andes 9.12.07 - Reisverslag uit San Martín de los Andes, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

San Martin de los Andes 9.12.07

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

09 December 2007 | Argentinië, San Martín de los Andes

Vanuit Las Lajas klimmen we richting de Chileense grens. Het landschap wordt groener en er staan veel hoge (Araucaria) bomen. Vlak voor de grens slaan we af naar het meer van Aluminé. Een prachtige tocht waarbij we voor het eerst kennis maken met het echte Patagonische landschap. Heldere rivieren, watervalletjes, sneeuwtoppen en veel groen. Vanaf het meer van Aluminé klimmen we over een pas naar Chili. Direct na de grens wordt de weg erg slecht, veel stenen en zand. Bovendien zijn de hellingen ineens veel steiler dan in Argentinie. Het is al laat als we aankomen in Melipeuco, een dorpje aan de rand van het Conguillo National Park. De volgende dag klimmen we zonder bagage naar het park dat rond de Llama vulkaan ligt. We fietsen door de lavavelden naar een paar kraakheldere meertjes, puur mineraalwater. Op onze verdere tocht door Chili fietsen we nog langs een aantal (rokende) met sneeuw bedekte vulkanen. Vooral die bij Villarica heeft een perfecte kegel. Ook maken we kennis met het wisselvallige weer. Gelukkig zitten wij steeds binnen als het regent.
We zijn van plan om via de Hua Hum pas terug te keren naar Argentinie. Daarvoor moeten we met een pont een meer oversteken. We horen dat de pont wegens onderhoudswerkzaamheden niet vaart. Sommigen zeggen dat er een klein bootje is dat soms naar de overkant gaat maar het wordt niet duidelijk of daarop ook fietsen worden vervoerd. We beluiten om het zekere voor het onzekere te nemen en buigen af richting de Carirriñe pas. Als we ons (met twintig gesmeerde broodjes) melden bij de politie aan het begin van de pas, horen we dat de pas "instabiel" is vanwege sneeuw en vallende bomen. Niemand mag door. We gokken toch maar op het kleine bootje. En jawel, als we aankomen in Puerto Fuy blijkt dat het bootje vaart en dat de fietsen ook meekunnen. En de overtocht is nog gratis ook. Als we 's middags om half vier bij de Argentijnse douane komen moet men daar het stempel nog op de goede datum zetten. We zijn de eersten vandaag.
Op dit moment zijn nu we in San Martin de los Andes, een toeristisch dorp in het merengebied. Wegens regen- en winddreiging blijven we hier een extra dag.
De laatste weken zijn we hemelsbreed niet erg opgeschoten, maar we hebben tijd genoeg en maken nu gebruik van de mogelijkheid om uitgebreid kennis te maken met dit mooie gebied.

• 09 December 2007 - 16:54

Henne:

Geweldig, had ook wel graag een foto gezien van het bootje. met de fietsen erop. haha

Groetjes, Henne.

• 09 December 2007 - 17:41

Eetze:

Het is ongelovelijk wat jullie mee maken , wijzijnwel echt jaloers. Ik volg de hele reis, dit zul je nooit vergeten.Wij zijn weer druk aan het schaatsen met HENK en leven met jullie mee. Het gaat prima, de groeten van de hele groep. mvg Eetze ps ik mis de paarde worst.

• 10 December 2007 - 09:04

Henk En Jansje:

Hier alles goed en druk maar goed leven waar jullie zijn daar is het prachtig maar dat gefiets ba he sterkte en zet hem op met al die bergen en tot horens. groetjes ons.

• 10 December 2007 - 20:03

Nora & Roel:

Rest ons te zeggen dat het weer spectaculaire plaatjes en verhalen oplevert. Alien-achtige reptielen, Aurecaria-bomen, rokende vulkanen en vervreemdende vergezichten...
    Groeten vanuit spectaculair gewoon Hoogezand

• 11 December 2007 - 08:03

Tieske:

Fantastisch, jullie verhalen en foto's.
    Vanuit een langzamerhand winters wordend Groningen wens ik jullie alvast mooie en memorabele feestdagen!

• 11 December 2007 - 19:07

Jantje:

Hallo Annalies en Jenne,

We volgen jullie reis nog steeds op de voet. Ik ben niet echt jaloers op jullie, maar wel bijna (als ik de fiets zou mogen ruilen voor een ander vervoermiddel, b.v. auto of camper, ja dan...) Hier alles goed, maar wel erg nat. Gelukkig wordt er wat kouder weer afgegeven. Het zal toch gebeuren dat er weer eens op natuurijs geschaatst zou kunnen worden. Ik schat de kans daarop trouwens niet groot in omdat Henk Kroes (voorzitter Elfstedenbestuur) vandaag meedeelde dat hij in ieder geval niet oan giet. Als hij er ook al mee stopt, hoe moet dat dan verder met Friesland??

Een goede reis verder, we horen weer wel van jullie en zoals altijd, pas goed op jezelf.

groeten ook van Hans

Jantje

• 15 December 2007 - 19:37

Jan De Boer:

Ik wil jullie alvast hele fijne feestdagen toe wensen. De foto's zijn prachtig, jullie avonturen ook. Doe het rustig aan en nogmaals doe geen dingen die ik ook niet zou doen en als je ze doet doe ze voorzichtig

• 17 December 2007 - 15:01

Marry:

Wat een avonturen, wat een fantastische reis. Ik geniet van jullie foto's; het moet wel heel bijzonder zijn om zoveel te zien. Het enige wat me niet leuk lijkt is het geklim! Ik wens jullie goede kerstdagen en alvast een heel gelukkig niuewjaar.

• 17 December 2007 - 17:29

Henk:

Hallo Annelies en Jenno,
    Je moet me volgend jaar toch eens vertellen wat Eetze heeft met die paardeworst. Zo te zien werken jullie volop maar genieten doen jullie waarschijnlijk ook. Ook dat avontuurlijke over dat bootje dat je niet zeker weet of de fietsen wel mee kunnen lijkt me machtig. Jullie hoeven waarschijnlijk geen kerstboom te versieren nu wij ook niet. We gaan met de kerst een muziekreis naar Frankfurt maken. Maar dan jullie aan de andere kant van de wereld. De hele groep op een paar nieuwelingen na houdt jullie bewegingen nauwgezet in de gaten. Ja de schaatsgroep wordt steeds groter, maar hartstikke gezellig. Ik wens ook namens mijn vrouw, Loes, jullie heel fijne kerstdagen toe en een goede sprong in het nieuwe jaar.Heel veel hartelijke groeten van
    Henk en Loes

• 18 December 2007 - 19:14

Paul Hitzert:

Hoi Jenne en Annalies,

We volgen jullie vanaf oktober. Wat zijn die foto's prachtig joh!!!!
    Hoe is het met de benen na al die kilometers?
    We wensen jullie fijne feestdagen toe en ongeveer 5 uur na ons een gezond 2008!!

Groeten van Paul, Anita en Iris uit Assen

• 19 December 2007 - 08:39

Sjieuwke V. Kestere:

Dag Jenne en Annelies,

Lees met veel plezier jullie reisverslagen met prachtige foto's. Fijne feestdagen en een gezond 2008.

• 19 December 2007 - 13:35

Nanno En Jet:

Hallo Jenne en Annalies,
    Wat een reis maken jullie! Ik kwam pas laat achter jullie site, maar ik vind het nu heel leuk om te volgen. Het lijkt een prachtig avontuur, al zal het zo nu en dan ook wel afzien zijn. Dromen jullie nooit eens van mijn electrische fiets? De foto's zijn soms adembenemend mooi. Tot nu toe vonden we Winsum ook mooi, maar bij jullie omgeving steekt het wel heel schraal af. Dank daarvoor. Wensen jullie prettige feestdagen een een heel voorsspoedig nieuwjaar. Veel groeten,
    Nanno en Jet

• 19 December 2007 - 20:03

Hidde:

Ik heb weer genoten van jullie reisverslag.
    Goede zomerse Kerstdagen en veel geluk in het nieuwe jaar.
    Ook de jullie wel bekende heer Doeke Vaartjes uit Bokwerd wenst jullie het beste, maar hij blijft er bij dat het ook wel wat dichter bij huis had gekund.....

Tot wederhoren, Hidde en Nieske

• 22 December 2007 - 10:55

Geert:

Henk Kroes is voorzitter af van de 11 - stêden club, en kijk, meteen is het gaan vriezen. Al die voorzitters die kennelijk veel te lang blijven zitten en wachten op De Tocht, waarom had niemand eerder door dat het zo werkt ?
    Het is vandaag hier een schitterende dag, veel zon, alle bomen zijn wit van de rijp.De eerste korte baan en marathonwedstrijden op natuurijs zijn geschaatst. Zo te zien is het daar bij jullie nog wel een lekker temperatuurtje ?

• 22 December 2007 - 16:36

Ruud Boelens:

Dag Luitjes,

Prachtig daar. Maar vergis je niet, hier is het momenteel ook heel mooi, met veel rijp op bomen en struiken.
    Namens alle leden van de Harmonie (Jenne, je kent inmiddels ongeveer 10 ervan nog niet: allemaal nieuwe leden) wensen we jullie hele fijne feestdagen en een prachtig 2008. Wij doen ons best deze weken, waarin zowel 1e kerstdag als nieuwjaarsdag op een dinsdag vallen, door te komen zonder te rillen van de biljartafkickverschijnselen.
    Heb jij die trouwens gehad Jenne? En hoe viert men in jullie contrijen kerst? Met een boom en lichtjes?

Gr

Ruud