El Calafate 21.01.08 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu El Calafate 21.01.08 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Annalies en Jenne - WaarBenJij.nu

El Calafate 21.01.08

Door: Annalies en Jenne

Blijf op de hoogte en volg Annalies en Jenne

21 Januari 2008 | Argentinië, El Calafate

De camino austral eindigt in Villa O'Higgins. De enige manier om van hieruit naar Argentinie te gaan is door met een boot over het Lago O'Higgins te varen en vervolgens grotendeels te voet naar het Lago del Desierto te gaan. Met de boot die ons over het Lago O´Higgins brengt bezoeken we eerst de grote en spectaculaire O´Higgins gletsjer. Aan de andere kant van het Lago huren we een paard om onze bagage naar het volgende meer te brengen. Wij nemen zelf de fietsen mee. Het eerste deel van de 22 kilometer lange tocht die we samen met twee andere fietsers maken, kunnen we af en toe zelfs een stuk fietsen. De laatste zeven kilometer (direct na de Argentijnse grens) zijn ontzettend slecht. We volgen een smal pad door de heuvels met erg veel blubber, boomwortels, omgevallen bomen en koude beekjes die we moeten doorwaden. Met bagage was dit een helse onderneming geworden. De twintig euro die we voor het paard hebben betaald zijn de best bestede euro's van onze tocht. Vervolgens gaan we met een bootje over het Lago del Desierto. Als we tegen negenen aankomen regent het flink. We hebben geen zin om hier de tent op te zetten en we besluiten om de laatste 37 kilometer naar El Chaltén maar direct af te leggen. Rond half twaalf komen in El Chaltén aan. Met enige moeite vinden we een kamer en schuiven rond één uur nog een pizza naar binnen. De volgende dag verhuizen we naar een mooie camping en likken onze wonden. De dagen daarna hebben we heerlijk weer en maken we te voet mooie trektochten door de bergen naar onder anderen Mount FitzRoy, Cerro Torre en de gletsjer Piedra Blanca. Omdat we het hier erg mooi vinden blijven we langer dan we aanvankelijk hadden gedacht. In El Chaltén is geen bank waardoor we een beetje in geldnood komen. In plaats van een heerlijke steak in een goed restaurant vieren we daarom de verjaardag van Jenne met een op de camping bereidde bonenschotel en een pak wijn van omgerekend 75 cent.
Na vijf dagen verlaten dit geweldige gebied en fietsen richting El Calafate. Hier aan de Argentijnse kant van de Andes is het weer afgelopen met het mooie groen. Na twee lange fietsdagen en af en toe de beruchte patagonische wind bereiken we El Calafate waar we de beroemde gletsjer Perito Moreno willen bezoeken.

• 22 Januari 2008 - 15:53

Henk En Jansje:

Wat een prachtige wereld is het daar geweldig.Alleen die fietspaden zijn nou weer niet geweldig. Volgend jaar vieren we Jenne zijn verjaardag wel weer met gebak hapjes en wijn. Dus het komt weer allemaal goed luitjes wees voorzichtig dikke tuut van ons

• 22 Januari 2008 - 19:17

Roel En Nora:

Wat een tochten maken jullie zeg! Enorm. En wat een prachtige foto\'s. Ik verval in herhaling...
    Het uitzicht hier in Hoogezand is niet bepaald mooi, hoewel het Winschoterdiep er best lieflijk bijligt.

Hartelijke groeten !

• 23 Januari 2008 - 13:08

Wilbert:

Allereerst van harte !! Onvergetelijke verjaardag lijkt me zo! Lekker maaltje: bonen en wijn! Wat een geweldige omgeving, dit spreekt mij enorm aan. Hoezo imposant !! groet Wilbert

• 23 Januari 2008 - 17:25

Wilma:

de foto's zijn als altijd weer geweldig mooi. schitterend. jullie heben al veel moeten doorstaan tijdens deze tocht, maar de verslagen blijven geweldig.
    enne, Jenne, proficiat nog en een bonenschotel en een glas wijn is natuurlijk ook heerlijk op je verjaardag!!!!!

• 23 Januari 2008 - 20:22

Henk Koers:

Wat een prachtige reis maken jullie. Misschien niet altijd even gemakkelijk, maar ongekende belevenissen. Dit is van waarde en dit neemt geen mens jullie weer af. Deze ijs foto's spreken mij wel aan. Ik hoop dat jullie meer foto's maken dan dan je nu opstuurd. Je kunt wel lezingen gaan bezorgen in de toekomst. Heel veel sterkte en geniet er van.
    Henk

• 27 Januari 2008 - 21:21

Hidde En Nieske:

Wat een prachtige wereld!
    Mooie foto s Jenne of maakt Annelies de foto s? Doeke is daar van overtuigd.....

• 30 Januari 2008 - 20:01

Margreet:

Een toost op jullie met heerlijke El Portillo, Mendoza, voor 4 euri zestig!

Annalies en Jenne

In mei 2007 vertrekken we (Annalies en Jenne)naar Zuid Amerika voor een fietstocht van 11 maanden. Het voornemen is om te starten in Quito (Ecuador) en dan zuidwaarts te fietsen door Ecuador, Peru, Bolivia, Chili en Argentinie. Uiteindelijk hopen we het zuiden van het continent te bereiken. Dan weer terug naar Santiago (Chili) vanwaar we weer terugvliegen. Middels deze weblog hopen we familie, vrienden en bekenden periodiek op de hoogte te houden van onze belevenissen.